سقف های مرکب عرشه فولادی پس از تغییرات مختلف به رایج ترین مصالح ساختمانی برای اجرای سقف تبدیل شدند.
در ابتدا سقف های عرشه فولادی تنها به عنوان قالب درجا برای بتن ریزی سقف ها استفاده می شد. سپس با استفاده از اتصالات برشی مناسب امکان یکپارچگی پوشش های بتنی با بال فوقانی تیرها به وجود آمد. این عمل موجب شد که پوشش بتنی با تیر فولادی تشکیل تیر مرکبی بدهد که دارای سختی و مقاومت خمشی بیشتری نسبت به تیر فولادی تنها باشد . چنین طرحی باعث کاهش سطح مقطع تیر فولادی و وزن واحد طول آن میشود و پوشش بتنی به همراه ورق گالوانیزه و اتصالات برشی مناسب به منزله سقف ساختمان عمل مینماید. جزئیات بیشتر سقف های متال دک در آیین نامه ها موجود میباشد .از مزایای سقف عرشه فولادی به موارد زیر میتوان اشاره کرد :
سیستم سقف های متال دک در مقایسه با سقف های متداول از وزن کمتری برخوردار بوده و یکی از اقتصادی ترین سقف های شناخته شده میباشد . سرعت بالای اجرای سقف متال دک در مقایسه با سایر سقف ها موجب تسریع در اجرای پروژه و بازگشت سرمایه میگردد . با توجه به اجرای تقریبا همزمان سقف متال دک با اسکلت در ساختمان هایی بلند خطرات ناشی از سقوط کارگران و آسیب های جانی به حداقل میرسد و سطح ایجاد شده باعث احساس امنیت بیشتر و سرعت اجرای بالاتر میگردد . به دلیل کاهش ضخامت دال و تعداد تیرهای فرعی و میزان آرماتور و سبک شدن تیرهای اصلی و سازه موجب کاهش قابل توجه وزن سازه و میزان فولاد و بتن مصرفی میگردد . سقف های متال دک با یکپارچگی مناسب به وجود آمده بین اجزای سازه ای از صلبیت کافی در مقابل نیروهای جانبی برخوردار است همچنین در هنگام وقوع زلزله به دلیل یکپارچگی سقف و عدم وجود اجزا غیر سازه ای خطر سقوط مصالح به حداقل میرسد . بتن ریزی همزمان سقف ها در طبقات مختلف به دلیل حذف شمع گذاری موجبکاهش هزینه های اجرایی میگردد . تاریخچه سقف های عرشه فولادی در ایران به صورت حرفه ای به سال 1388 برمیگردد. از این سقف ها در اشکال دیگر از سالها قبل به عنوان قالب و به اشکال غیر مهندسی در ساختمان ها استفاده می شده در صورتیکه در اروپا و آمریکا از سال ها قبل به صورت حرفه ای اجرا میگردید. با توجه به تاریخچه سقف های عرشه فولادی در ایران لازم به توضیح است که در آیین نامه ها از سال ها قبل نسبت به طراحی و الزامات این سقف ها اطلاعات لازم نگارش گردیده است.